🗓 04-05-2022 👤 Daniel Kundt

Waarom KoRo nu veel prijzen verlaagt

Ongeveer 600 producten zullen nu tegen een lagere prijs worden aangeboden, terwijl de prijs van ongeveer 350 producten zal stijgen. Het totale assortiment zal dus gemiddeld iets goedkoper worden. Je kunt hier lezen waarom we dit doen en hoe het past in de huidige marktsituatie, waarin veel dingen juist duurder worden.

Waarom KoRo nu veel prijzen verlaagt

Regelmatige prijsaanpassingen voor eerlijke prijzen

Prijsaanpassingen maken deel uit van de normale bedrijfsvoering van KoRo. In tegenstelling tot veel retailers, die de prijzen vaak zo lang mogelijk constant willen houden, willen wij bij KoRo een hoge mate van flexibiliteit behouden. Dit betekent dat we onze prijzen regelmatig herzien en aanpassen aan de huidige marktomstandigheden. Het doel is om onze klanten altijd de best mogelijke prijs-prestatieverhouding te bieden. Als grondstoffen bijvoorbeeld goedkoper worden, kunnen we dit voordeel direct aan onze klanten doorgeven. We hoeven niet van tevoren rekening te houden met mogelijke prijsstijgingen in de toekomst, maar hebben de vrijheid om prijzen alleen te verhogen als dat echt nodig is.

Je kunt ook onze prijsgrafiek op de productdetailpagina gebruiken om de verschillende prijsaanpassingen in het verleden op elk moment transparant te volgen. Transparantie en eerlijkheid behoren tot de kernwaarden van KoRo!

De huidige prijsaanpassing is daarom een volkomen normale zaak, maar we willen je deze keer graag weer meenemen achter de schermen. Vooral omdat we de meeste van onze prijzen verlagen - wat misschien een beetje ongebruikelijk lijkt in de huidige marktsituatie, waarin veel voedingsmiddelen duurder worden.

Hoe prijzen in principe werken bij KoRo

We hebben al eerder in detail uitgelegd hoe we de prijzen bij KoRo bepalen, dus kijk hier voor de details. De twee wiskundigen bij KoRo hebben de onderliggende slimme formules bedacht. Als niet-wiskundige zal ik kort samenvatten wat de belangrijkste factoren voor onze prijzen zijn:

  1. De basis voor de verkoopprijs is onze inkoopprijs of onze productiekosten. Als onze inkoopkosten stijgen, zal de verkoopprijs logischerwijs ook stijgen.
  2. Daarnaast kijken we altijd naar de goedkoopste vergelijkbare concurrenten en vergelijken we onszelf met hen om ervoor te zorgen dat we voor elk product de beste prijs-prestatieverhouding kunnen bieden.
  3. Naast de inkoopkosten zijn er natuurlijk nog andere kosten verbonden aan het verkopen van de producten (bijvoorbeeld logistieke kosten - nee, de verzendkosten dekken deze helaas niet), kosten voor Paypal, Klarna en dergelijke, huur en, last but not least, mijn salaris - en dat van mijn collega's. Daarom definiëren we minimale marges die we met de producten moeten behalen om KoRo te kunnen blijven exploiteren.

Deze factoren worden vervolgens gebruikt om de prijzen van onze producten te bepalen (→ Details).

Waar komt de huidige prijsaanpassing vandaan?

In de huidige marktomgeving zien we feitelijk stijgende inkoopkosten (factor 1) en stijgende prijzen van concurrenten (factor 2). Dit zou erop kunnen wijzen dat onze verkoopprijzen ook stijgen. Waarom dalen de meeste prijzen dan toch?

KoRo is in de loop der tijd steeds groter geworden dankzij gestaag stijgende verkoopcijfers. Hoewel we nog steeds een relatief kleine vis zijn op de Duitse en Europese levensmiddelenmarkt, kunnen we toch enkele schaalvoordelen realiseren. Zo neemt het aandeel vaste kosten (zoals huur, verzekeringen en personeelskosten) per afzonderlijke bestelling natuurlijk af naarmate we groter worden (studenten bedrijfskunde leerden dit in het eerste semester onder de term "vaste kosten degressie") en grotere hoeveelheden stellen ons ook in staat om gunstigere contracten af te sluiten, bijvoorbeeld met betalings- en verzenddienstaanbieders, en meestal ook gunstigere prijzen te bedingen bij leveranciers.

Hierdoor kunnen we nu de minimummarge (factor 3) verlagen en dit voordeel doorberekenen aan onze klanten.

We hebben dus te maken met tegengestelde effecten: Aan de ene kant stijgende grondstofprijzen en veranderende concurrentieprijzen, en aan de andere kant een verlaagde minimummarge. Afhankelijk van hoe sterk de respectieve effecten zijn voor een individueel product, stijgt of daalt de productprijs (of blijft soms ongewijzigd). Dit resulteert in een lichte prijsverlaging voor het hele productassortiment, wat we als goed nieuws beschouwen voor onze klanten met het oog op de algemene stijging van de voedselprijzen.

Een blik in de kristallen bol: wat zal de volgende prijsaanpassing brengen?

Onze missie om de best mogelijke prijs-kwaliteitverhouding te bieden voor alle producten zal in de toekomst niet veranderen. Onze krappe margeberekening maakt het noodzakelijk om de prijzen regelmatig te herzien, vooral in de huidige moeilijke marktomstandigheden. Daarom zullen we in de toekomst ook veranderingen in inkoopkosten op korte termijn doorberekenen, evenals besparingen in onze kostenstructuur. Natuurlijk hangt dit ook af van de verdere ontwikkeling en groei van KoRo. In dit opzicht is het op dit moment moeilijk voor ons om te voorspellen wanneer de volgende grote prijsaanpassing zal plaatsvinden en hoe deze globaal zal uitpakken.

Bijzonderheid buiten Duitsland: btw-aanpassing

Buiten Duitsland zijn er ook prijsaanpassingen als gevolg van btw/omzetbelasting.

Wat heeft de btw in jouw land te maken met onze prijsaanpassingen?

Momenteel berekenen we prijzen altijd op basis van de Duitse btw-tarieven. Concreet betekent dit dat onze producten in sommige landen iets goedkoper zijn, terwijl ze in andere landen iets duurder zijn dan het nationale gemiddelde. We willen dit aanpassen en zullen nu berekenen op basis van de landspecifieke btw-tarieven. Natuurlijk hebben we altijd correct belasting betaald in alle landen, alleen werden de prijzen voor eindklanten voorheen niet berekend op basis van lokale belastingen. Daar waren heel eenvoudige redenen voor: Eerst en vooral willen we voldoen aan de grote vraag naar onze producten voordat we de prijzen aanpassen. Met andere woorden, we hebben gewoon de prijzen van de Duitse winkel omgezet naar de respectievelijke valuta.

Dankzij de voortdurende uitbreiding van ons team hebben we nu voldoende capaciteit om onze berekeningen aan te passen, die nu ook concurrerende prijzen voor elk land afzonderlijk omvatten - omdat we nu ook rekening kunnen houden met de prijzen van concurrenten. Wat betekent dit concreet voor jullie?

Het betekent vooral dat de prijzen eerlijker verdeeld zullen worden, want in sommige landen waren onze producten aanzienlijk duurder dan het nationale gemiddelde en daarom niet toegankelijk voor alle klanten - hoewel dit een van onze topprioriteiten is. Vanaf nu zullen de prijzen licht stijgen in landen met hoge btw-tarieven, zoals Denemarken en Zweden. In landen als Frankrijk en Italië zullen de prijzen gemiddeld gelijk blijven, met alleen productspecifieke wijzigingen, omdat de btw voor verschillende producten sterk kan verschillen. Zo worden dranken in sommige landen tegen een verlaagd tarief belast en in andere tegen het volle tarief.

We willen dit graag illustreren met een productvoorbeeld, onze biologische Matcha Mizu. Op basis van een Duits btw-tarief van 7% en een nettoverkoopprijs van € 12,15, resulteert dit in een verkoopprijs van € 13,-. In Frankrijk daarentegen is het btw-tarief 10%. Tot nu toe hebben we in de prijs geen rekening gehouden met dit verschil; in de toekomst zal een afgeronde prijs van €13,5 worden berekend op basis van het belastingtarief (+3,85%). Hier is een overzicht:

  • Frankrijk: + 3,85
  • Nederland: + 0 %
  • Italië: + 7
  • Spanje: + 3,85
  • Zweden: + 11,5
  • Engeland: - 10 %

In ons tweede voorbeeld van biologisch cranberrysap is de situatie iets anders, omdat de belastingen van land tot land sterk kunnen verschillen. Hier is het belastingtarief in Duitsland 19 %, terwijl het in Frankrijk slechts 5,5 % is. De prijs in Frankrijk daalt dienovereenkomstig.

  • Frankrijk: -11 %
  • Nederland: -9 %
  • Italië: + 6,7
  • Spanje: -7
  • Zweden: -2,2
  • Engeland: - 3 %

Je kunt de prijsontwikkeling voor elk product volgen onder het tabblad "Statistieken". Houd er echter rekening mee dat we om technische redenen op dit moment alleen de prijsontwikkeling binnen de Duitse winkel kunnen weergeven in de respectieve nationale valuta van de geselecteerde winkel. We werken eraan om in de toekomst de prijsontwikkeling voor elk land weer te geven.

Buiten Duitsland omvat de prijsaanpassing dus de "marktgerelateerde" aanpassing van de prijzen, evenals de aanpassing van de juiste BTW, wat kan leiden tot zeer verschillende resultaten afhankelijk van het product.

We hopen dat we je een transparant inzicht hebben kunnen geven in ons prijsbeleid en de komende wijzigingen. Als je nog vragen hebt, kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen via ons contactformulier.